20 milliós bírsággal büntette a versenyhivatal a sokszoros visszaeső Magyar Telekomot. Ezúttal kiderült, hogy a “minden előfizetés” nem minden előfizetés. De rossz hírem van: a minden - szigorúan logikailag - tényleg nem minden, a büntetés pedig jogtalan.
Íróként (úgy értve, naponta írogatóként) eléggé irigyelem azt a marketingest, akinek a Gazdasági Versenyhivatal 20 millió forintosra értékelte egyetlen, 88 karakteres félmondatát.
Képzelhetjük, mennyit kereshetne, ha egész nap írna! Én naponta legfeljebb 15 000 karakteres szöveget tudok megírni, ha az említett érdemes művész csak naponta ennyit ír, a napi jövedelme 3 400 000 000 Ft lenne. Három milliárd, és befektetést alig igényel, némi kávé, jó zene, és bizonyos előképzettség szükségeltetik hozzá.
Kár, hogy az összeg sajna tartozikként jelenik meg a könyvelésben.
A mondat így hangzott:
év végéig minden új T-Mobile előfizetés mellé 3000 percnyi beszélgetést ajándékba adunk
A szerző pechére a Versenyhivatal – aminek semmi képzelőereje nincs – utánanézett, hogy tényleg minden előfizetéshez adnak-e ajándékot, és kiderítette, hogy a Dominósokhoz nem. Konkrétan a Domino Quick fantázianevű csomag miatt bukott a mondat földhözragadt, hivatalos értelmezése.
Node: nem ártana azért a Versenyhivatal Szövegértelmező Hivatalnokainak elvégezniük egy bevezetés a logikába tanfolyamot, ugyanis az első előadáson elmagyaráznák nekik, hogy a “minden ember halandó” mondatnak nem ellentéte (nem tagadása) a “nem minden ember halandó”. Ezt megfordítva, és visszatérve az előfizetésekhez, a “minden előfizetéshez ajándékot adunk” valójában nem azt jelenti, hogy “nincs olyan előfizetés, amihez nem adunk ajándékot”, tehát nem is cáfolható azzal, hogy “van olyan előfizetés, amihez nem adunk ajándékot”. A minden logikailag inkább azt jelenti, amit a köznyelv nevez mindennek: kb. az összes elem.
Ha viszont nincs ilyen irányú érdeklődése, nem volna baj, ha utánanézne, például a Wikipédián (Az asszertorikus ítéletkategóriák és a logikai négyszög részben), vagy nem osztana ki 20 milliós bírságot.
Szóval mind a két oldal eléggé kapkodott.
És egyébként is, az én nyelvérzékem a dominót nem nevezné előfizetésesnek, mert mi csak az angolok által plan-nek nevezett, szerződéses, havidíjas konstrukciókat szoktuk előfizetésesnek nevezni, a Dominóra nincs szavunk. Csak az, hogy Dominó stb.
tovább
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.