Senki se mehet el szó nélkül amellett, hogy gyakorlatilag 0-ra apadt a DSL-előfizetések növekedése - miközben az Unió szeretné alkotmányos joggá tenni az internetelérést. Mik lehetnek az okok?
Aggasztó, hogy az NHH legutóbbi gyorsjelentése szerint egyre kisebb mértékben nő az ADSL előfizetők száma, igaz, cserébe valamelyest szinten tartják magukat a kábeles előfizetések. Hogyha Dél-Koreában lennénk, és volna egy új, szupergyors üvegszálas hálózatunk, nem kellene megijedni, de mivel ilyen nincs, az ADSL marad még mindig a kábeles mellett az egyetlen valódi szélessávú alternatíva. Ha pedig csökken, sőt, megáll a növekedése, az nemcsak egy gazdasági ágazat, hanem mindannyiunk számára gond. Egyes országok alkotmányos alapjoggá szeretnék tenni az internethozzáférést, ugyanolyan joggá, mint a szólás szabadságához vagy az élethez való jogot. Szerintem igazuk van: az internet új gazdasági, kulturális és társadalmi esélyeket teremt, amelyek nélkül egyetlen társadalom (nemzet) se maradhat versenyképes a többivel.
Közismert, hogy el vagyunk maradva az Uniós országok átlagos szintjétől az internetpenetráció tekintetében, és ha csökken a terjedés üteme, biztos, hogy még rosszabb lesz a helyzet.
Vajon mi az oka a lassulásnak? A HWSW kikérdezett néhány szolgáltatót, de nem kommentálta a válaszokat. Pedig szerintem nem túl megnyugatótóak. A (kisebb) szolgáltatók először is a gazdasági helyzetet okolják, csakhogy a lassulás már vagy fél éve kritikus. Fél éve pedig itthon még nyoma se volt gazdasági válságnak. Emellett az is szóba került, hogy a konkurencia, főleg a UPC erősebb kampánya sok leendő és meglévő ADSL előfizetőt csábít át. Ezt szintén cáfolják a számok, hiszen a kábeles növekedés (3-6 százalék közötti) üteme nem igen változik évek óta. Az is elhangzott már az ügyben, hogy a látványosan terjedő mobilinternet vonja el az ügyfeleket, de ha így volna, nehéz lenne megmagyarázni, hogy miért éppen a DSL-től és a kábeltől miért nem. Minthogy listaáron mind a DSL mind a kábeles előfizetések ára nagyjából azonos, még az árak se tehetők felelőssé a csökkenésben.
Nyilvánvaló, hogy nem lehet egyetlen tényezőt megnevezni, de számolni kellene azzal is, hogy maga a vezetékes telefon vált stigmatizálttá az utóbbi egy-két évben, miközben a szogláltatók még mindig be akarják csempészni valahogy a lakásokba: a telefon nélküli ADSL például még mindig alig kerül kevesebbe, mint a telefon-előfizetéses. A UPC akciója pedig talán azért lehet vonzóbb, mert majdnem egyedüliként, elhagyta a hűségszerződést, ami sokakat aggaszt, különösen azokat, akik ki akarnák próbálni.
tovább
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.